Salgsrekord for SEAT i 2018
Sjette året med vekst

En historisk rekord

Salget av SEAT tok av igjen i 2018 og landet på til sammen 517 600 biler. Det er 10,5 % mer enn i 2017 (468 400 biler). Resultatet utgjør det største salgsvolumet i SEATs 68 år lange historie og overgår rekorden fra 2000 (514 800 biler). 2018 var SEATs sjette år på rad med salgsvekst, og det er en enestående positiv periode for merket. Siden 2012 har salget av SEAT gått opp med over 60 %. I desember leverte SEAT 25 300 biler, en nedgang på 23,1 % sammenlignet med samme måned i 2017 (33 000).

Arona satt fart i salget for SEAT i 2018. I det første hele salgsåret for Arona solgte selskapet 98 900 enheter av den urbane SUV-en, noe som gjør den til den tredje mest solgte modellen i klassen. Arona slo følge med Ibiza, Leon og Ateca som én av merkets fire hovedpillarer. Med nytt design rett rundt hjørnet er SEAT Leon fortsatt merkets mestselgende modell (158 300, -6,8 %), og modellen oppnådde ett av sine beste historiske resultater. Levering av Ibiza nådde 136 100 biler (-10,7 %), mens Ateca er SEATs fjerde mest solgte modell med 78 200 biler levert i 2018 (-0,6 %). Videre hadde det nye CUPRA-merket en vellykket debut i 2018, og kunngjorde en vekst på 40 %, med et salg på 14 300 biler, 4100 flere enn i 2017 (vær oppmerksom på at dette resultatet er integrert i SEATs samlede salgstall). 

Administrerende direktør for SEAT, Luca de Meo, understreket at «salgsrekorden viser at vi har lykkes med strategien vår og modellene i produktoffensiven vi lanserte i 2016.  Vi har kunngjort en tosifret vekst for andre år på rad, en uvanlig prestasjon i bilindustrien. Tilliten fra kundene og de positive økonomiske resultatene gjør oss optimistiske når det gjelder utfordringene i bransjen. SEAT har som mål å være en relevant aktør i det som er en ny tid for bilindustrien.»

Videre understreket SEATs visedirektør for salg og markedsføring, Wayne Griffiths, at «2018 var et historisk år for SEAT. Vi er ett av de raskest voksende merkene i Europa. Vi oppnår de høyeste salgstallene noensinne takket være tosifret vekst i viktige markeder som Tyskland, Storbritannia og Frankrike. I Spania økte SEAT også salget med mer enn 10 %, og vi er en sterk leder i totalmarkedet og i privatkanalen. I tillegg har vi også vokst i viktige markeder utenfor Europa, som Algerie. I fjor var én av tre biler SEAT solgte, en SUV, noe som gjorde at vi kunne øke lønnsomheten til merket og forhandlernettverket. I 2018 skjedde også den vellykkede lanseringen av CUPRA, som førte til en salgsvekst på 40 %. Vi har en omfattende, oppdatert produktserie i hovedsegmentene, og i 2019 vil nye Tarroco hjelpe oss til fortsatt vekst.»

Enestående resultater på sentrale markeder

SEATs historiske salgsrekord ble drevet av tosifret vekst på fem viktige europeiske markeder. Tyskland leder SEAT-salget med 114 200 solgte biler (+11,8 %), og slo rekorden for andre år på rad. SEATs vekstresultat i Spania er fortsatt solid. Leveransene økte med 13,2 % til 107 800 biler, noe som ga selskapet posisjon som markedsledende. I tillegg var Leon og Ibiza de to mest solgte bilene i Spania. Bilprodusenten oppnådde også sitt beste historiske resultat i Storbritannia, det tredje markedet som bidro til større salgsvolum for merket, med 12 % vekst (62 900 solgte biler).

Veksten var enda bedre i Frankrike (31 800, + 31,3 %), og landet er ett av markedene med høyest vekstprosent. I Italia, der det spanske merket fortsetter veksten, økte salget med 10,9 % sammenlignet med 2017 og oppnådde et samlet salgsvolum på 20 000 biler i 2018.

I tillegg til i Tyskland og Storbritannia oppnådde SEAT også sitt beste salgsresultat noensinne i Østerrike, der salget gikk opp med 5,3 % til 18 400 biler, noe som rangerte merke til femteplass i antall registreringer, Sveits (10 700 biler, +3,3 %), Israel (9000, +2,2 %) og Marokko (2100, +5,2 %). I Europa oppnådde SEAT også sterke salgsresultater i markeder som Portugal (9600 biler, +16,7 %), Belgia (9500, +24,4 %) og Nederland (8900, +16,3 %). Algerie kunngjorde årets mest fremtredende vekst, der SEAT solgte 18 500 biler (2017: 5 100). I 2018 begynte SEAT å sette sammen Leon, Arona og Ateca på Relizane-fabrikken i Algerie, de fulgte dermed Ibiza som har blitt montert i Algerie siden midten av 2017.

2019, året for Tarraco og CUPRA

I 2019 er den største nye utviklingen i SEAT-serien nye Tarraco, som vil komme til forhandlerne i løpet av de neste ukene. Tarroco kompletterer SEATs SUV-serie, som fra før består av Arona og Ateca. I tillegg skal SEAT også begynne å selge nye Arona TGI, naturgassversjonen av SEATs crossover og fjerde modell i serien av CNG-drevne biler sammen med Mii, Ibiza og Leon. I tillegg vil det også være det første hele markedsføringsåret for CUPRA Ateca, som kom i salg i siste kvartal av 2018. CUPTRA Ateca er det nye spanske merkets første modell, og det vil også gi nye kunder.

Det vil også komme andre nyheter i 2019, som merket vil avdekke de kommende månedene, som presentasjonen av den fjerde generasjonen SEAT Leon.