SEAT Minimò
En mobilitetsrevolusjon fra SEAT
  • Konseptbil som lar deg skifte batteripakke på noen få minutter og som senker kostnadene ved bildeling med så mye som 50 prosent
  • En helelektrisk kombinasjon av det beste fra motorsykkelen og bilen
  • SEAT skal være det ledende merket i Volkswagengruppens mobiltetsstrategi

SEAT tar et kjempesteg i sin satsing på urban mikromobilitet ved å vise frem sitt nyeste produkt, SEAT Minimó på MWC i Bacelona – den smarte, lille helelektriske konseptbilen som er designet som en mobilitetsplattform og som viser hvordan SEAT ser for seg morgendagens mobilitetsløsninger. På dagens pressekonferanse kunne Presidenten i SEAT, Luca de Meo, forklare hvordan SEAT Minimó har blitt spesielt designet for å tilpasse seg mobilitetsplattformene som skal forme fremtidens bilkjøring, med enda tettere trafikk og færre tilbydere av mobilitetsløsninger.

  • Dette er løsningen som bildelingsselskapene har ventet på. En modell som blir nøkkelen øke lønnsomheten i slike selskaper. Konseptet vi viser frem her responderer til behovene både i byene og til bildelingsselskapene, sier SEATs president, Luca De Meo.

SEAT Minimó kombinerer det beste fra to verdener: bilen og motorsykkelen. Med god plass til to stykker, helelektrisk drivlinje og en rekkevidde på 100 km, er den helt perfekt for den urbane hverdagen. Batteripakken kan byttes på få minutter, og fordi den ikke er avhengig av å tas til ladestasjoner, kan den kutte kostnadene som følger med bildeling helt med helt opp til 50 prosent.  

Bilen måler 2,5 meter i lengde, og 1,2 meter bred. Det er med andre ord ingen stor sak, men det er også det som er SEAT Minimós absolutte fortrinn, både i trafikken og ved parkering – du kan nemlig parkere på plasser reservert for motorsykler.

Minimó er også det som SEAT omtaler som et hyperconnected kjøretøy, med innebygd 5G-teknologi som gir en brukervennlige digital opplevelse basert på «Digital Access Key» og trådløs Android Auto. Den skal også kunne avgjøre om sjåføren er 16 eller 18 for å tilpasse hastigheten deretter. Stemmestyring ved hjelp av Google Assistant og Android Auto skal også sørge for at fokuset er på veien til enhver tid.

Artikkelen fortsetter etter bildene. 

Byens beste venn

SEAT Minimó er perfekt i byen, og målet er å få ned CO2-avtrykket i urbane områder. SEAT jobber nå sammen med byråd for å få innsikt i deres ønsker og behov – og på den måten integrere offentlige etaters ønsker i utviklingen av mobilitetsløsninger for fremtiden. Tidligere har SEAT lansert den elektriske sparkesykkelen eXS i samarbeid med Segway, nå viser de også frem konseptbilen SEAT Minimó – og viser tydelig at de er Volkswagen-gruppens frontfigur når det kommer til mikromobilitetsstrategi.

  • Mikromobilitet, karakterisert som korte reiser på under 10 kilometer, representerer i dag 60 prosent av totalen. Dette er et område med mye potensiale for en mobilitetstilbyder, noe vi ønsker å være. Vårt oppdrag er å komme opp med nye, kreative løsninger for korte reiser.
  • Volkswagengruppen og alle de ulike merkene skal bruke våre løsninger rundt om i hele verden. SEAT er i den beste posisjonen til å lede denne strategien. Først og fremst fordi vi holder til i en urban metropol som Barcelona, men også fordi denne byen har en lang historie med design og produksjon av to-hjulere, sier Luca De Meo.

SEAT Minimó kan også sees på Bilmessen i Geneve i uke 10. Her vil representanter for SEAT Norge være tilstede og tilgjengelig for intervjuer.