SEATs høyeste salgsresultat noen sinne.

Martorell, 10/07/2018.

SEAT avslutter første halvdel av 2018 med merkets høyeste salgsresultat noen sinne. I de første seks månedene av 2018 økte SEAT sine utleveringer med 17,6 prosent og et totalt volum på 289,900 biler, mor 246,500 året før. Dette betyr en økning på mer enn 43,000 biler, noe som slår den 18 år gamle rekorden fra 2000.

I juni solgte SEAT 51,400 biler, det er hele 13,7 prosent mer enn samme måned i 2017, og er den beste juni-måneden SEAT har noen gang har hatt.

I følge Visepresident for salg og markedsføring i SEAT, Wayne Griffiths:
 – I første halvår av 2018 opplevde vi en salgsøkning som overgikk forventingene vår. Etter å ha hatt en økning på nesten 15 prosent i 2017, ser vi nå en ytterligere økning i år, mye takket være introduksjonen av Arona. Dog er dette bare begynnelsen for oss, vi ønsker å fortsette den solide veksten. I andre halvdel av 2018 lanserer vi CUPRA Ateca og SEAT Tarraco, spennende modeller utvider flåten vår og som gjør at vi kan nå ut til nye kunder. Samtidig venter nye utfordringer for hele bransjen med innføringen av den nye typegodkjenningsstandarden, WLTP

Fra januar til juni har salgstallene hatt en imponerende økning mye takket være de gode resultatene på det europeiske markedet, som alle kunne vise til over 10 prosent vekst. Spania troner øverst på salgsstatistikken med en økning på 14,9 prosent og 62,200 biler levert så langt i år. Tyskland så en enda større økning, med hele 17,7 prosent vekst og 57,200 solgte biler sammenliknet med året før. I Storbritannia har salget økt med imponerende 21,7 prosent i første halvdel av 2018 og ligger som nummer tre på listen. Frankrike og Italia er nummer fire og fem, med henholdsvis 15,800 solgte biler og en vekst på 18,7 prosent, og 12,800 solgte biler og en vekst på 21,6 prosent.

SEAT gjør det også bra i de andre Europeiske landene. I Østerrike er SEAT det tredje mest solgte bilmerket med en vekst på 23 prosent, mens det i Belgia har hatt en imponerende økning på 43,9 prosent med 6,200 solgte biler så langt i 2018. Også utenfor Europa har SEAT levert imponerende resultater. I Algerie har de ellevedoblet salget fra januar til juni, med en økning fra 1,000 biler solgt i 2017, til 11,400 nå i 2018. Dette mye takket være at den nye Ibiza settes sammen på fabrikken som ligger i byen Relizane i Algerie.

Et halvår spekket med nyheter

I siste halvdel av 2018 lanserer SEAT to nye modeller. SUVen Tarraco blir lansert og vist frem til verden for første gang 18. September. Den fullfører SEATs SUV-flåte som I dag består av Arona og Ateca. Navnet Tarraco ble stemt frem av mer enn 140,000 SEAT-entusiaster som deltok i #SEATseekingName-konkurransen, og har sitt opphav fra det latinske navnet på byen Tarragona. Som seg hør og bør, får Tarraco sin verdenspremiere på Tarraco Arena i Tarragona. Senere på året blir Tarraco akkompagnert av Cupra Ateca, den første modellen av det nye CUPRA-merket.

SEAT til Kina

I tillegg kunne SEAT i går meddele at veksten på ingen måte ser ut til å ta slutt med det første. Volkswagen Group China og Anhui Jianghuai Automobile Group Corp., Ltd (JAC), partnere i JAC Volkswagen Automotive Co., Ltd., og SEAT har signert et såkalt Memorandum of Understanding som sier at det spanske merket blir en del av samarbeidet mellom Volkswagen Group China og JAC. Det blir prosjektets hovedmerke.

Avtalen ble signert av SEAT-president, Luca de Meo; Presidenten i Volkswagen Group China, Dr. Jochem Heizmann; og JAC-president, An Jin. Signering ble overvært av den tyske rikskansleren, Angela Merkel, og Kinas statsminister Li Keqiang i Berlin.

Denne avtalen markerer en milepæl for SEAT. Siden samarbeidet startet i 2017, har SEAT bidratt med design og R&D. Gjennom den nye avtalen blir SEAT aksjonær i JAC Volkswagen, noe som betyr at SEAT entrer det kinesiske markedet en gang i 2020-2021.

Etter signeringen uttalte SEATs president, Luca de Meo tydelig fornøyd og hadde store forventinger til samarbeidet:

– Vår deltakelse i denne nye fasen av samarbeidet er en milepæl for SEAT. Dagen i dag går inn i selskapets historiebøker, da vi går inn i en ny æra som gjør det mulig for oss å globalisere merket og å intensifiere utviklingen av elektriske biler. Kina tilbyr mange muligheter for SEAT, og vi skal bidra med mobilitetsløsninger som møter de kinesiske kundenes ønsker og krav. Dette er også en sjanse for oss til å lære av de fremtidige trendene som utvikler seg i Kina.   

Avtalen inkluderer også at SEAT, sammen med Volkswagen Group China og JAC skal etablere et R&D-senter i Kina som skal jobbe med utviklingen av elektriske biler, Connectivity, og teknologi for autonom kjøring. Dette inkluderer relevante deler og komponenter, samt kjerneteknologi som det planlegges at skal tas i bruk i 2021.

Spørsmål? Kontakt vår kommunikasjonssjef:
Morten Moum, tlf: 924 35 159
E-post: morten.moum@moller.no